Powrót do przeglądu

Modernizacja dwóch kluczowych linii kolejowych w Polsce

/ Projekty budowlane / Informacje prasowe

PORR S.A. pozyskał dwa duże zamówienia od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Umowy dotyczą modernizacji linii 108 na odcinku Jasło - Nowy Zagórz oraz linii 104 na odcinku Rabka Zaryte - Fornale, a ich łączna wartość wynosi ponad 372 mln EUR (ok. 1,6 mld PLN). Planowane inwestycje w znacznym stopniu przyczynią się do poprawy połączeń komunikacyjnych w południowo-wschodniej Polsce.

Uroczyste podpisanie umowy na modernizację linii 104 (od lewej): Mateusz Wanat - PKP PLK S.A., Jan Chmiel - PORR S.A.

„Polskie budownictwo kolejowe należy do najbardziej dynamicznych w Europie. Bardzo się cieszymy, że dzięki naszej wiedzy technicznej możemy wnieść istotny wkład w modernizację kolei – szczególnie teraz, gdy możemy wykorzystać nasze doświadczenie, aby ulepszyć połączenia transportowe w południowo-wschodniej części kraju oraz wzmocnić infrastrukturę w pobliżu granicy” - powiedział Prezes Zarządu Grupy PORR, Karl-Heinz Strauss.

W postępowaniu przetargowym na rewitalizację linii kolejowej 108, PORR uzyskał najwyższą liczbę punktów, zapewniając sobie tym samym zamówienie na prace projektowe – w tym w zakresie technologii sygnalizacyjnej i telekomunikacji – oraz na całość prac budowlanych. Celem inwestycji jest kompleksowa modernizacja infrastruktury kolejowej w kierunku Bieszczad. Wartość kontraktu wynosi około 240 mln EUR (1,04 mld PLN).

Linia 108: Ważny krok dla Bieszczad

Oprócz zrewitalizowania odcinka Jasło – Nowy Zagórz, PORR przeprowadzi kompleksową modernizację infrastruktury technicznej i konstrukcyjnej. Łącznie zmodernizowanych zostanie 18 stacji i przystanków na odcinku 80 km, powstanie 6 nowych przystanków, wymienionych zostanie 78 rozjazdów, a 80 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie przebudowanych. Wszystkie elementy nowej infrastruktury kolejowej będą dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. „Projekt ten stanowi ważny krok dla zrównoważonego rozwoju regionu Bieszczad” - dodał Strauss.

W ramach inwestycji zostanie wykonane długo oczekiwane obniżenie torów w Krośnie. W tym celu, na długości 1650 m, PORR zbuduje w wykopie otwartym tunel, który zostanie w części (ok. 330 m) przykryty. Ponadto, w ramach modernizacji, wybudowane zostaną 3 tunele kolejowe i 3 wiadukty drogowe. Planowany czas prac budowlanych wynosi około 44 miesięcy, a pierwsze pociągi spodziewane są na nowych torach pod koniec 2028 r.

Linia 104: Przejazd przez Małopolskę z prędkością 120 km/h

W konsorcjum z firmą Trakcja System Sp. z o.o., PORR pozyskał inne zamówienie od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dotyczy ono modernizacji linii 104 na odcinku Rabka Zaryte – Fornale, która usprawni komunikację w Małopolsce, skróci podróże do Zakopanego i Nowego Sącza, a także poprawi możliwości transportowe pomiędzy Polską a Słowacją. Nowo wybudowane tory umożliwią pociągom jazdę z prędkością do 120 km/h. Zakres prac obejmie m.in. elektryfikację linii kolejowej, a także budowę peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz stacji Mszana Dolna.

Na 15-kilometrowym odcinku trasy powstanie 66 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty - 9  kolejowych i 4 drogowe, 5 wiaduktów oraz przejście pod torami na stacji Mszana Dolna. Aby poprawić bezpieczeństwo przejazdu, PORR zmodernizuje również 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Aż 16 aktualnych przejazdów zostanie zastąpionych nowym układem dróg równoległych usprawniających komunikację wzdłuż linii kolejowej.

Plac budowy na odcinku Rabka Zaryte - Mszana Dolna zostanie przejęty po poprzednim wykonawcy. Na pozostałym odcinku linii prace rozpoczną się od rozbiórki istniejącej infrastruktury kolejowej. Zakończenie robót spodziewane jest w trzecim kwartale 2027 r., po 24-miesięcznym okresie realizacji.

Fakty i liczby w skrócie

Linia 108
Zakres prac

Projektuj i Buduj: Modernizacja 80 km linii kolejowej, obejmująca nawierzchnię torową, budowę tunelu i wiaduktów; modernizację 18 stacji; budowę 6 nowych przystanków; wymianę urządzeń sygnalizacyjnych, instalacji energetycznych i telekomunikacyjnych; działania w zakresie ochrony środowiska; wzmocnienie podłoża oraz wykonanie infrastruktury pasażerskiej pozbawionej barier

Zamawiający

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 

Wykonawca

PORR S.A.

Linia 104
Zakres prac

Projektuj i Buduj: 15 km linii kolejowej z 13 mostami drogowymi, 5 wiaduktami oraz przejściem podziemnym. Modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych oraz wymiana 16.

Zamawiający

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 

Wykonawca

Konsorcjum PORR S.A. (lider) – Trakcja System Sp. z o.o.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z:

M C Zcomms

Marta Czerwińska

Rzecznik Prasowy PL / Kontakt lokalny PORR S.A.
+48 501 437 812
marta.czerwinska@porr.pl