PORR z dużym zamówieniem w rumuńskim sektorze infrastruktury kolejowej
/ Projekty budowlane / Informacje prasowe
PORR ponownie umacnia swą wiodącą pozycję w budownictwie kolejowym, modernizując infrastrukturę kolejową Rumunii zgodnie z najwyższymi standardami europejskimi. Spółka podpisała właśnie kontrakt na realizację dużego projektu infrastrukturalnego obejmującego renowację i modernizację linii kolejowej Craiova - Drobeta Turnu Severin - Caransebeș w formule „projektuj i buduj”. Wartość kontraktu wynosi około 428 mln EUR (2,14 mld RON).
Jak podkreśla Prezes Zarządu Grupy PORR Karl-Heinz Strauss: „Projekt ten przyczyni się do usprawnienia przepływu ruchu i zwiększenia bezpieczeństwa wzdłuż korytarza Orient/East-Med [wschodniośródziemnomorskiego]. Jako PORR jesteśmy dumni, że możemy wnieść tak znaczący wkład w rozbudowę europejskiej sieci transportowej”.
Umowa obejmuje renowację i modernizację strategicznego odcinka rumuńskiej infrastruktury kolejowej wzdłuż trasy Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș (odcinek nr 5). Prace modernizacyjne są złożone, zakrojone na szeroką skalę i wymagają od PORR wykorzystania szerokiego zakresu wiedzy specjalistycznej.
Wśród prac objętych kontraktem są remont torowiska na odcinku 32,6 km, a także rozbudowa dotychczas jednotorowej linii do układu dwutorowego oraz budowa dwóch nowych wariantów linii dwutorowej. Ponadto, wzdłuż linii kolejowej powstanie łącznie 18 mostów i 54 przepusty. Kontrakt obejmuje również renowację istniejącego tunelu Rachitoberg (496 m) oraz budowę nowego, dwutorowego tunelu Poarta I o długości 1279 m. Oprócz tego, zmodernizowanych i odnowionych zostanie sześć stacji kolejowych: Băile Herculane, Mehadia Nouă, Mehadia, Iablanița, Crușovăț i Domașnea Cornea. Całkowity czas trwania projektu wynosi 60 miesięcy.
Cały odcinek zostanie wyposażony w nowatorski system zasilania i sygnalizacji. Po ukończeniu modernizacji, linia będzie w pełni zelektryfikowana i wyposażona w najnowocześniejszy europejski system zarządzania ruchem kolejowym – ERTMS poziomu 2.
„W szerszej perspektywie, ten kluczowy projekt przyczyni się do istotnej poprawy transportu kolejowego. Pozwoli skrócić czas przejazdu, zwiększy przepustowość transportową oraz dostosuje infrastrukturę krajową do europejskich standardów prędkości i bezpieczeństwa” - mówi Strauss.
Fakty i liczby w skrócie
- Zakres prac
Prace remontowe, rozbudowa linii dwutorowej i budowa dwóch nowych wariantów linii dwutorowej. Budowa 18 mostów i 54 przepustów, renowacja istniejącego tunelu i budowa nowego tunelu dwutorowego. Renowacja i modernizacja sześciu stacji. Nowoczesny system zasilania i sygnalizacji.
- Zamawiający
Rumuńskie Koleje Państwowe
- Wykonawca
PORR Construct S.R.L