Złoty wiek budownictwa kolejowego
/ Projekty budowlane / Informacje prasowe
PORR otrzymał niedawno zamówienie na realizację kontraktu kolejowego w Polsce o wartości 400 mln EUR - będzie to budowa tunelu dużych prędkości w Łodzi w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. To tylko jeden z wielu przykładów nowych projektów z obszaru budowy linii kolejowych. Rozwój sektora kolejowego, napędzany inwestycjami infrastrukturalnymi, obejmuje również innowacyjny system „Slab Track Austria,” który PORR z powodzeniem eksportuje na cały świat.
Liczby mówią same za siebie: ÖBB zainwestuje w tym roku 3,5 mld EUR w austriacką sieć kolejową, 1,7 mld EUR zostanie przeznaczone na rozbudowę kolei w Niemczech, a w Polsce zaplanowano na ten cel 3,6 mld EUR. W Czechach, wartość inwestycji w infrastrukturę kolejową w 2025 r. wyniesie 1,46 mld EUR, a do 2026 r. powinna wzrosnąć do 2 mld EUR. Natomiast, według prognoz Euroconstruct, do 2027 r. sektor budownictwa kolejowego w Polsce odnotuje wzrost o ponad 35%. „Europejska sieć kolejowa zostanie w nadchodzących latach znacznie rozbudowana w ramach szeroko zakrojonych inwestycji infrastrukturalnych. PORR jest w tym zakresie jednym z wiodących wykonawców. Już teraz z powodzeniem wykorzystujemy nasz opatentowany system Slab Track Austria w wielu krajach” - mówi Prezes Zarządu Grupy PORR Karl-Heinz Strauss.
Oprócz budowanego w Polsce tunelu kolei dużych prędkości, do głównych projektów kolejowych znajdujących się w portfelu zamówień PORR należą przedsięwzięcia na dużą skalę realizowane na pozostałych rynkach macierzystych spółki, począwszy od Austrii. W ramach konsorcjum, PORR zainstaluje system Slab Track Austria na 33-kilometrowym odcinku tunelu Koralm i wzdłuż 27,3 km tunelu bazowego Semmering oraz dostarczy pełne wyposażenie technologiczne infrastruktury kolejowej. Największym projektem z obszaru rozbudowy infrastruktury kolejowej w Austrii – a zarazem największym placem budowy w całym kraju – jest oczywiście tunel pod przełęczą Brenner. PORR buduje 25,2-kilometrowy odcinek Pfons-Brenner, którego koszt wyniesie prawie miliard euro.
Największy plac budowy w Europie
Stuttgart 21 to obecnie największy budowlany projekt kolejowy w Niemczech. Pod stolicą kraju związkowego powstaje unikalna w skali dużego miasta „pajęczyna tuneli”, która połączy nowy podziemny dworzec przelotowy z trasami dalekobieżnymi i regionalnymi. W ramach projektu Stuttgart 21, PORR zainstalował system Slab Track Austria na odcinku łącznie 34,5 kilometra. Firma odpowiadała za planowanie, dostawę i realizację technologii na odcinkach między nowym dworcem głównym w Stuttgarcie a Filderebene, a także na odcinkach tunelu w kierunku Ober- i Unterturkheim.
„Niemcy to rynek, na którym nastąpi znaczne ożywienie w zakresie budownictwa drogowego, kolejowego oraz kubaturowego” - mówi Strauss. „Pewnego dnia będzie to największy plac budowy w Europie”. PORR rozwija również swoje kompetencje w niemieckim sektorze kolejowym w ramach działań związanych z fuzjami i przejęciami (M&A). Firma nabyła prawie 75% udziałów w średniej wielkości spółce Knape Bahnbau GmbH, z którą planuje wzmocnić swoją regionalną obecność w południowych Niemczech.
Ekspansja na szeroką skalę w Polsce, Rumunii i Czechach
PORR zdobył również kontrakt o wartości 428 mln EUR w Rumunii. Umowa obejmuje renowację i modernizację strategicznego odcinka rumuńskiej infrastruktury kolejowej wzdłuż trasy Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș,
(odcinek 5). 32,6 km linii zostanie przebudowanych na dwutorowe, łącznie powstanie18 mostów i 54 przepusty. Kontrakt obejmuje również renowację istniejącego tunelu Rachitoberg (496 m) oraz budowę nowego, dwutorowego tunelu Poarta I o długości 1279 m. Zmodernizowanych i odnowionych zostanie sześć stacji kolejowych.
PORR odgrywa wiodącą rolę w modernizacji sieci tramwajowej w stolicy Rumunii. Na zlecenie miasta Bukareszt, spółka modernizuje centralny odcinek torowiska linii tramwajowej nr 40 w ramach inwestycji o wartości 150 mln EUR.
W Czechach PORR konsekwentnie umacnia swoją pozycję rynkową, zdobywając tam w roku 2025 kilka nowych projektów. Wartość portfela zamówień na 2026 r. przekracza już 100 mln EUR.
W Polsce natomiast, PORR jest jednym z najważniejszych graczy na rynku, dzięki bogatemu doświadczeniu w kompleksowej budowie i modernizacji nowych linii kolejowych. Firma bierze udział w kluczowych inwestycjach realizowanych przez PKP PLK, która odpowiada za rozbudowę infrastruktury kolejowej. Wśród nich jest kontrakt na linię kolejową LK354 Poznań-Piła oraz modernizacja linii LK356 Wągrowiec-Gołańcz. „Jednym z powodów naszego sukcesu w Polsce jest wprowadzenie systemu Slab Track. W Łodzi technologia Slab Track Austria zostanie po raz pierwszy wykorzystywana przy budowie tuneli kolejowych ” - mówi Strauss.
Slab Track Austria dla linii kolejowych dużych prędkości
Ultranowoczesny, modułowy system Slab Track doskonale sprawdza się w zastosowaniach związanych z transportem dużych prędkości. W odróżnieniu od tradycyjnego torowiska podsypkowego, gdzie szyny mocuje się do podkładów leżących na warstwie tłucznia (podsypki), torowisko bezpodsypkowe Slab Track Austria jako podstawę dla szyn wykorzystuje betonową płytę (slab). Wśród zalet technologii można wymienić bardzo wysoką trwałość, stabilność i precyzję torów, a także redukcję wibracji i hałasu generowanych przez jadące pociągi.
Jak podkreśla Prezes Zarządu Grupy PORR Karl-Heinz Strauss: „Nasze oczekiwania wobec mobilności stają się coraz większym wyzwaniem. Chcemy być coraz szybsi, łączyć coraz więcej tras, a jednocześnie podróżować w sposób zrównoważony. Slab Track Austria to innowacyjny austriacki wynalazek, który odpowiada na wymagania nowoczesnego budownictwa infrastruktury transportowej”.